Photo: Micheál Rowsome
Friday, 07 November, 2014 - 19:00
Increments (Day II)
von und mit: Kovács/O'Doherty
Increments ist eine langandauernde Installation rund um Klang, Ort und Bewegung. Aufgrund der Zeitdauer wird die Installation an zwei Tagen nacheinander im ausland präsentiert.
Während mehrerer Stunden werden zwei KünstlerInnen wiederholt auf Trommeln spielen, den Klang aufnehmen und erneut produzieren. Die KünstlerInnen wechseln vom Klänge produzieren zum zuhören, schalten um zwischen aktiver und kontemplativer Rolle. Nach und nach legen sich verschiedene Klänge übereinander, Aufnahmen der Trommeln wie auch akkustische Reflexionen des Raumes. Die Aktionen sind minimalistisch und bewusst gewählt, der Raum wird vorsichtig gestaltet. Die Klänge nehmen langsam an Lautstärke zu, wachsen über die Stunden zu rhytmischen Fragmenten, akkustischen Spuren und Echos heran.
Die Installation Increments ist dieneuste einer Serie von Produktionen von Kovács/O'Doherty. Das Duo konzentriert sich auf minimalistische Arbeit, die meistens in langandaurnden Performances präsentiert wird. Kovács/O'Doherty beschäftigen sich mit dem visuellen und materiellen Potential von Klang und wiederholten Bewegungen ,setzen sich mit den kleinsten Abstufungen auseinander aus und benutzten die Architektur als Lautsprecher.
Bitte um Kenntnisnahme: BesucherInnen werden ermutigt, so lange zu bleiben, wie es im gefällt. Das Stück entwickelt sich langsam und ist am besten erfahrbar, wenn man die Entwicklung über eine längeren Zeit mitverfolgt. BesucherInnen dürfen sich im Raum frei bewegen und dürfen selbstverständlich kommen und gehen, wie es ihnen gefällt.
Vielen Dank an L1 Association (Budapest), Ponderosa (Stolzenhagen) und ausland (Berlin) für die Unterstützung bei dieser Produktion.
Increments is a durational installation combining sound, space, and movement. Due to the nature of the presentation, this piece will be presented on two separate days in ausland.
Over the course of several hours, in a series of repeating actions, two performers record and play back sound on two drums. The performers switch between adding sound and listening, alternately active and contemplative. Over time, layered recordings are formed of both the drums and their acoustic reflections in the room. The actions taken remain minimal and deliberate, the space carefully arranged. But the sounds slowly increase in volume and intensity, accreting gradually over hours into rhythmic fragments, acoustic traces, and feedback tones.
The installation is the latest in a series of durational, minimalist works by Kovács/O’Doherty that are concerned with the visual and sculptural potential of sound and repetitive movement, the deliberate emphasis of almost-imperceptible increments of sound and movement, and architecture as an amplifier.
A practical note: the installation lasts for five hours or more, and viewers and listeners are encouraged to stay for as long as they would like. The piece progresses slowly, and is best experienced by allowing some time to see it develop. However, viewers and listeners are welcome to come and go as they please.
We thank L1 Association (Budapest), Ponderosa (Stolzenhagen) and Ausland (Berlin) for support in developing this work.
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Kovács/O’Doherty
Since 2011, Kata Kovács and Tom O’Doherty have worked on performative installations and videos as a collaborative duo. Their work is situated at the borders of durational art, minimalist and electroacoustic music composition, movement, and video art. This work is frequently shaped by attempts to apply rigorous processes to simple but often-overlooked phenomena – they are interested in processes, sounds, and movements that come close to imperceptibility, and the ways in which this raw material can be transformed through layering, rhythm, pattern, and repetition.
As part of the series Place Rhythm. Pulse